Toate televiziunile şi radiourile din România şi din UE trebuie să aibă acces corect, rezonabil şi nediscriminatoriu la evenimentele de mare interes pentru public, transmise în exclusivitate de către un radiodifuzor român, „în scopul realizării de reportaje scurte de ştiri”, potrivit unei noi legi.
Noul act normativ (Legea numărul 95), care a fost publicat în Monitorul Oficial din 4 iulie, modifică articolul 86 din Legea audiovizualului numărul 504/2002.
Potrivit noului act normativ, articolul 86 al Legii audiovizualului se modifică şi va avea următorul cuprins: „(1) Oricare radiodifuzor aflat sub jurisdicţia României sau a unui alt stat membru al Uniunii Europene are acces, în condiţii corecte, rezonabile şi nediscriminatorii, la evenimente de mare interes pentru public, transmise în exclusivitate de către un radiodifuzor aflat sub jurisdicţia României, în scopul realizării de reportaje scurte de ştiri, cu respectarea prevederilor art. 85. (2) În cazul radiodifuzorilor aflaţi sub jurisdicţia aceluiaşi stat membru al Uniunii Europene cu radiodifuzorul care a obţinut drepturi de exclusivitate asupra evenimentului, accesul în scopul realizării de reportaje scurte de ştiri se solicită radiodifuzorului respectiv”.
Acest proiect de modificare a Legii audiovizualului (care a fost adoptat de Parlament pe 1 iulie 2014, n.r.) a fost iniţiat în 2013 de Ministerul Culturii, în condiţiile în care Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) nu are drept de iniţiativă legislativă, după cum agenţia MEDIAFAX a relatat pe 21 martie 2013.
CNA a prezentat, însă, în 2012, un punct de vedere Ministerului Culturii cu privire la modificarea articolului 86, în conformitate cu Directiva 2010/13/UE.
Potrivit Expunerii de motive a Ministerului Culturii, articolul 86 din Legea numărul 504/2002 a audiovizualului „prevede în forma actuală (forma din Legea audiovizualului 504/2002, n.r.) că oricare radiodifuzor stabilit în spaţiul comunitar are acces, în condiţii corecte, rezonabile şi nediscriminatorii, la evenimente de mare interes pentru public transmise în exclusivitate de către un radiodifuzor aflat sub jurisdicţia României, în scopul realizării de reportaje scurte de ştiri. Alineatul 2 al articolului 86 stipulează faptul că radiodifuzorul aflat sub jurisdicţia României care a dobândit drepturi de exclusivitate asupra unui eveniment de mare interes pentru public are obligaţia de a asigura accesul, în condiţiile alineatului 1, pentru câte un singur radiodifuzor din fiecare stat membru al Uniunii Europene”.
Ministerul Culturii a spus, însă, că, „din perspectiva reprezentanţilor Comisiei Europene, reglementările respective nu transpun în mod clar şi neechivoc dispoziţiile articolului 15 alineatul 2 al Directivei 2010/13/UE, dând posibilitatea interpretării dispoziţiilor articolului 86, în sensul restrângerii sau limitării accesului la evenimentele de importanţă majoră doar la un singur radiodifuzor per stat membru al UE, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor privind libertatea dreptului la informare”.
Conform Ministerului Culturii, modificările aduse – prin noua Lege adoptată de Parlament – articolului 86 din Legea audiovizualului „vizează asigurarea liberului acces la evenimente de mare interes pentru public, al radiodifuzorilor aflaţi sub jurisdicţia unui stat membru al UE, în scopul realizării de scurte reportaje de ştiri”.
Pe de altă parte, articolul 85 din actuala Lege a audiovizualului mai prevede că „extrasul reprezintă o scurtă succesiune de imagini şi sunete cu privire la un eveniment de interes public, în scopul informării publicului asupra aspectelor esenţiale ale evenimentului respectiv”. Totodată, dacă un eveniment de interes general se derulează pe parcursul mai multor zile, radiodifuzorii secundari au dreptul la difuzarea unui singur extras pentru fiecare zi.
Indiferent de alcătuirea şi desfăşurarea evenimentului de interes general, durata extrasului nu va putea depăşi 90 de secunde. Extrasele pot fi folosite de radiodifuzori numai în programele de ştiri, cel mult 24 de ore de la transmisia originară. În cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, ele pot fi folosite doar în cazul în care acelaşi program este oferit sub formă de înregistrare de către acelaşi furnizor de servicii media audiovizuale.
Pe de altă parte, evenimentele de importanţă majoră care pot fi difuzate în exclusivitate, dacă difuzarea nu privează o parte importantă a publicului din România de posibilitatea de a le urmări în direct sau în transmisie decalată în cadrul unui serviciu de programe cu acces liber, sunt: Festivalul Internaţional „George Enescu”, Jocurile Olimpice de Iarnă, Jocurile Olimpice de Vară, Campionatul mondial de fotbal şi jocurile de calificare ale echipei naţionale a României la acest campionat, Campionatul european de fotbal şi jocurile de calificare ale echipei naţionale a României la acest campionat.
Aceste evenimente de importanţă majoră au fost stabilite prin Hotărârea Guvernului numărul 47 din 16 ianuarie 2003 privind stabilirea evenimentelor de importanţă majoră difuzate în cadrul programelor de televiziune, publicată în Monitorul Oficial numărul 82 din 10 februarie 2003.
Potrivit respectivei hotărâri, se consideră că o parte importantă a publicului este constituită din cel puţin 70% din populaţia recenzată a României. Difuzarea evenimentelor de importanţă majoră se face de regulă în direct. În funcţie de condiţii şi de înţelegerile dintre radiodifuzori şi organizatori, difuzarea unor manifestări care fac parte dintr-un eveniment de importanţă majoră se poate face decalat, în tot sau în parte.
sursă text: www.mediafax.ro